منصور، کامران، آیدا، من تو او
ساعت ٩:٥٠ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ۱۳ آبان ،۱۳۸٢ 
●به اشتراک گذاشتن اين مطلب در سايتهاي توييتر،share in your twitter account،فيس بوک،share in your facebook wall،بالاترین،share in balatarinn،خوشمزه،share in delicious،ياهو،share in Yahoo Buzz،ديگ،share in Digg it،گوگل،share with Google Buzz،کلوب،share in Cloob،ویووو،share in viwio !!!

1-    نفس عمیق فیلمی نیست که ادعا داشته باشد، گاهی با تماشاگرش شوخی می کند اما تفرعن ندارد. نمی خواهد بگوید فهمیدم چه خبر است یا نمی خواهد بگوید تمامی دلایل را می دانم بیا تا به تو هم بگویم. نفس عمیق بیشتر یک گزارش است با اینکه خط داستانی دارد ولی به شدت واقعی است.

گزارش از وضع موجود در جامعه. گزارشی از آندسته از جوانانی که گم کرده دارند و پیدا نمی کنند. نمی دانند چه می خواهند. نمی دانند کجا هستند. فقط می دانند چیزی وجود دارد که مانع است، می خواهند انتقام بگیرند اما نمی دانند از کی، از چی. این است که به بی تفاوتی می رسند. همه چیز برایشان یکسان است. دیگر اجتماع یا ارزشهای اجتماعی برای آنها مفهومی ندارد. فقط زندگی می کنند یا به قولی می گذرند.

2-    نفس عمیق فیلم خوبی است یا بهتر است بگویم هوشمندانه است. به اینکه از لحاظ زمانی، شخصیتها فرصت کمی برای معارفه دارند( در حدود 4 یا 5 روز) ولی بخوبی پرورش داده شده اند و باورپذیرند. اطلاعات اضافی به زور به خورد تماشاگر داده نمی شود. احتیاجی نیست ما همه چیز را در مورد آنها بدانیم. و این نکته مثبت فیلم است. هر کسی می تواند با توجه به شرایطی که تجربه کرده و یا درک کرده برای آنها پبشینه بسازد.

درواقع می توان گفت منصور و کامران و آیدا 3 قشر از جامعه هستند. اقشاری که آنقدر زیاد هستند که ارزش صحبت کردن در باره اش وجود داشته باشد. در این بین از همه مظلوم تر آیداست، با اینکه هر 3 قربانی هستند ولی آیدا نقش کمتری در سرنوشت خود دارد. برای او خیلیها از پیش تصمیم گرفته اند.

3-    فیلم شهبازی را باید در چهارچوب خود فیلم در نظر گرفت. یعنی به بیراهه رفته ایم اگر بخواهیم با این فیلم بصورت سمبولیک برخورد کنیم و بخواهیم هر چیزی از فیلم را به اجتماع تعمیم دهیم، نمی گویم نمی شود اینکار را کرد ولی بهتر است آنرا در حد همان گزارش بدانیم، گزارشی که فریادیست از اجتماعی بیمار.

4-    شهبازی این فیلم را با زیرکی خاصی ساخته است. به تماشاگرش اجازه نمی دهد از او جلو بیفتد یعنی اجازه میدهد ولی بعد او را غافلگیر می کند و بطور دوستانه ای به تماشاگرش می گوید عجله نکن، از من جلو نیفت بگذار که من خودم ماجرا را برایت تعریف کنم. این از همان ابتدای فیلم که قسمت استخر و سد کرج بصورت بسیار ماهرانه ای با هم مونتاژ شده اند، پیداست. شهبازی با تماشاگرش بازی می کند ولی این بازی آزاردهنده نیست بلکه هوشمندانه است.

5-    نکته قابل ذکر دیگر در مورد این فیلم پایان بسیار درخشان آن است. پایانی که کاملا در خور فیلم است. به نظر من یکی از مهمترین قسمتهای فیلم پایان بندی آن است.

در مورد فیلمهای داستانی یا درام خوب قضیه کمی فرق دارد، ما در آنجا با یک قصه طرف هستیم که باید به انجام برسد، و پایان فیلم قاعدتا همان انجام فیلم است. اما به فیمهایی از دسته نفس عمیق ما با داستان یا درام خاصی سر و کار نداریم. خوب در اینجور فیلمها اینکه ما کجا نقطه پایان بگذاریم که هم به اضافه گویی نیفتیم و هم حق مطلب ادا شود و هم لطمه ای به اثر از لحاظ هنری نخورد بسیار مهم است. و تمام این آیتمها در نفس عمیق رعایت می شود.

 

علی رضا


●به اشتراک گذاشتن اين مطلب در سايتهاي توييتر،share in your twitter account،فيس بوک،share in your facebook wall،بالاترین،share in balatarinn،خوشمزه،share in delicious،ياهو،share in Yahoo Buzz،ديگ،share in Digg it،گوگل،share with Google Buzz،کلوب،share in Cloob،ویووو،share in viwio !!!
کلمات کلیدی:
برای تهیه ی سی دی آموزش شیرپوینت اینجا کلیک کنید